12 Kasım 2013 Salı

Sizin hayaliniz çocuğunuzun mesleği olmak zorunda değil



Ben anne değilim henüz ama, etrafımda anne / baba olan birçok arkadaşım var. Hepsi çocuklarının en iyi yerlere gelmesini, en iyi mesleği seçmesini ve kendi ayaklarının üzerinde durmasını arzuluyor.

Hayaller hep onlar için.

Anne babaların çocukları için hep en iyisini istemeleri çok doğal, fakat bir şeyi gözden kaçırmamaları gerekir, önemli olan sizin hayaliniz değil, çocuğunuzun hayali.  Neden? Çünkü çocuğunuz ancak böyle kendini keşfedebilir, kendi güçlü yönlerini fark edebilir ve onları doğru alanda kullanarak başarı sağlayabilir. Doğru alanda kullanılan yetenek demek daha başarılı ve mutlu bireyler demek ve bütüne katkı demek.





Türkiye müzik ödülleri töreninde en iyi remix dalında ödül alan Erdem Kınay, ödülünü alırken şöyle dedi:” Bu ödülü anneme ithaf ediyorum, küçüklüğümden beri beni doğru yönlendirmeseydi, şimdi burada olmazdım.”

Çocuğunun doğal yeteneklerini fark etmiş ve onları geliştirmesi için çaba sarfetmiş bir anne için en büyük ödüldür değil mi çocuğunun başarısını görmek?

Çocuğunuzun yeteneğini ortaya çıkarmak için yapmanız gereken birkaç küçük ama etkisi büyük adım var.

Empatik dinleme

Öncelikle çocuğunuz anlaşıldığını hissetmeli. “Biz zaten anlaşıyoruz” diyebilirsiniz, burada bahsettiğim dinleme şekli,  kendinizi bir yana bırakıp sadece çocuğunuza odaklanmak. Onu anladığınızı hissetmesi için cümlelerini ona farklı bir şekilde geri yansıtın. Örnek:
Ebeveyn: ” Nasılsın bugün, okul nasıl geçti?”
Çocuk: “İyi geçti”
Ebeveyn: “Hmm, güzel,  bugünü iyi yapan neydi anlat bakalım?”
Çocuk: “Bugün Türkçe dersinde öğretmenin sorduğu soruların hepsini cevapladım ve aferin aldım”
Ebeveyn: “Harika, dünkü çalışmaların meyvesini vermiş gibi duruyor, çok mutlu ve gururlu olduğunu görüyorum”



Çocuğunuzun hayali

Bir ortam yaratıp çocuğunuzun hayalini dinleyin. Buna küçük yaşlarda başlayın, belli aralıklarla tekrar tekrar sorun. Her bir hayalin arasındaki benzerlikleri, farklılıkları fark edin. Sorular sorun.

“Varsayalım sen büyümüşsün ve işe başlamışsın, nerede ne yapıyor olarak hayal ediyorsun kendini?”

Verdiği cevapların altında yatan motivatörlerini ve yeteneklerini fark etmeye çalışın.

“Orada olmak sana kendini nasıl hissettiriyor?”
“Başka neler yaparken hayal ediyorsun kendini?”
“Başka?”

Sürekli ileriye doğru hayal kurmasını sağlayın.

“Etrafında neler ve kimler var?”

Çocuğunuz hayalin içindeyken ne kadar hevesli ? Onun heyecanını fark edin.



Görevler verin ve gözlemleyin

Diyelim ki çocuğunuzun problem çözme veya yardımseverlik gibi yetenekleri olduğunu fark ettiniz. Ona bu yeteneğini kullanabileceği küçük küçük  görevler verin ve gözlemleyin. Kolaylıkla mı yerine getiriyor? Yoksa zorlanıyor mu? Başarılarını ödüllendirin.






Ben doğal yetenek konusunu çok önemsiyorum. Üniversite öğrencilerine yaptığım gönüllü koçluklar sırasında bir çok öğrencinin ailesinin teşvik etmesi ile istemediği bölümlerde okuduklarını gözlemledim. En acı veren de birçok öğrenciden “Bu yaşımda ikinci üniversiteyi mi okuyacağım?” sözlerini duymak oldu.
Sanırım anne babalar yıllar sonra bu cümleyi duyacaklarını bilselerdi, bu kadar ısrarcı olmazlardı değil mi?






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder